Team building ve třídě
Často se setkávám s tím, že žáci ve třídě neumí spolupracovat, při skupinových pracích si neumí rozdělit práci a jsou neochotní tvořit něco společně. Měli bychom žáky ale vést, že ne vždy můžeme vše zvládnout sami. Někdy potřebujeme podporu a spolupráci týmu, abychom dosáhli požadovaného výsledku. Ale ne vždy bude náš pracovní tým plný lidí, se kterými se známe a vycházíme dobře. Být součástí týmu vyžaduje určitý soubor dovedností – dovedností, které můžeme pomáhat rozvíjet ve třídě i mimo ni, aby byly přínosem pro úspěch žáků ve škole i v životě, který je čeká po dostudování. Učení se, jak spolupracovat na dosažení společného cíle, umožňuje žákům učit se jeden od druhého a budovat pozitivní vztahy a učební prostředí. Žáci se tak učí důležitým celoživotním dovednostem, jako je komunikace, spolupráce a řešení problémů.
Pomocí skupinových prací u žáků rozvíjíte:
dovednosti řešení problémů;
kreativní myšlení;
verbální a komunikační dovednosti;
schopnost naslouchat;
sociální dovednosti a vztahy.
Jak tedy můžeme efektivně rozvíjet týmovou spolupráci ve třídě?
Rozdělujte žáky do týmů náhodně. Žáci si často vybírají práci se svými kamarády nebo s těmi, které již znají. Výběrem skupin můžete zajistit, aby měli žáci možnost pracovat také s jinými vrstevníky a orientovat se v nových výzvách. Ale ani oficiálně náhodně dělení do týmů nemusí být vždy tak úplně náhodné. Zamyslete se, jaké žáky máte ve třídě a připravte si např. kartičky, které následně rozdáte žákům tak, jak chcete vy. Pro žáky to vypadá jako náhodné třídění, vy na to jdete ale chytře, a pokud skupiny dobře namixujete, může to mít spoustu benefitů jak pro slabší žáky, tak i pro ty silnější, a to od vzájemného učení po rozvoj různých soft skills.
Přidělujte role. Stanovte různé role, které budou týmy potřebovat k provedení práce, aby měl každý člen týmu jasno o svých povinnostech. V tomto případě doporučuji nechat žáky před začátkem práce sepsat "protokol", do kterého zaznamenají, kdo zastává jakou roli a jaká je náplň jejich práce. Společně si také stanovte pravidla a kritéria hodnocení.

Pokud s žáky plánujete nějaký vícehodinový projekt, věnujte první hodinu brainstormingu v rámci jednotlivých skupin. Nechte je sepsat si cíle, jak si představují jejich výsledný produkt, co budou potřebovat pro realizaci projektu atd. Pro inspiraci se můžete podívat do mého průvodce projektovou výukou, který jsem vytvářela pro své žáky na projekty v rámci hodin biologie.🔬🧬
Po skončení projektu nezapomeňte na sebereflexi. Nechte žáky ohodnotit jak práci svých spolužáků, tak i práci jich samotných.
Pro sebereflexi můžete využít např. tyto otázky:
Co z toho, co jsem udělal/a, skupině pomohlo?
Co z toho, co jsem udělal/a, skupinu brzdilo?
Co z toho, co udělali ostatní, skupině pomohlo?
Co z toho, co udělali ostatní, skupinu brzdilo?
Napiš, který úkol/část projektu ti připadal nejzajímavější?
Napiš, který úkol/část projektu tě nejvíce naučil/a a uveď dovednosti, které u tebe posílil.
Vyber úkol/část projektu, který se ti nejvíce povedl a formuluj 3 znaky tvé dobré práce, které ilustruje.
Napiš své rezervy, na kterých chceš v budoucnu pracovat.
Pro reflexi práce ve skupině používám nejčastěji tuto existku:

Spolupráci můžete rozvíjet také pomocí různých skupinových her. Mezi mé nejoblíbenější, a troufám si říct, že i mezi nejoblíbenější mých "dětí", patří asi únikovky nebo Scavenger Hunt. Myslím si, že tyto dvě aktivity nemusím ani představovat blíže. Pokud by vás zajímalo, jak konkrétně tyto hry realizuju ve výuce já, napište mi na Instagram, Facebook nebo e-mail a já vám ráda poradím, jak si aktivitu do hodiny přichystat.
Pokud byste chtěli pracovat na team buildingu také v rámci třídnických hodin, doporučuji vám kromě živého binga například hru, které říkám Bořek stavitel. Jedná se o skvělou týmovou aktivitu, při které žáci pracují v týden po 3–4 žácích. Žáci ve skupinách mají mezi sebou rozestupy a postupně budují pyramidu z kelímku. Každý tým může dostat až 10 kelímků, záleží na věku a schopnostech dané třídy. Jakmile se první osobě v týmu podaří postavit z kelímků pyramidu, musí ji přenést ke druhému členu týmu. Pokud ji ale upustí, musí se vrátit a začít znova. Jakmile se dostane ke svému spoluhráči, musí pyramidu rozebrat a druhý žák je na řadě, který má stejný úkol. Vyhrává ten tým, který jako první donese pyramidu učiteli.