Tipy do výuky (reflexe)
Učení není pouze o přijímání nových informací, ale také o schopnosti je udržet a využít. Reflektování a opakování jsou klíčové prvky, které posilují zapamatování a posouvají učení na vyšší úroveň. Proto se dnes, jak jste si odhlasovali na Instagramu, zaměříme na různé metody a aktivity, které podporují efektivní reflexi a opakování učiva. Tyto kreativní přístupy nejen posilují znalosti, ale také udržují výuku zajímavou a interaktivní. Aktivit, které lze využít v závěru hodiny je plno, níže vám představím pár, které využívám já nejčastěji.
Mezi mé nedávné objevy pro zopakování či procvičení učiva patří bingo. Tuto aktivitu určitě všichni znáte a asi není třeba ji nějak extra představovat. Co bych u ní chtěla ale zmínit je to, že já ji vždycky brala jako něco, při čem se dá hezky zopakovat slovní zásoba a upřímně jsem ji neměla ráda. Nedávno jsem ale narazila na to, jak využít bingo např. na procvičení gramatiky, a to mě jen předvědčilo v tom, že když je člověk trochu kreativní, dá se přetvořit cokoliv pro potřeby jeho předmětu. Takže tenhle odstavec je pro ty, kteří si, stejně jako já ještě pár měsíců zpátky, myslí, že bingo je spíše pro děti a nic než slovní zásobu na tom neprocvičíte. Ukážu vám, jak jsem pomocí binga s žáky opakovala 4. pád v češtině. Žákům jsem rozdala různé bingo kartičky, kde byly předem napsána podstatná jména v 1. pádě. Na stůl jsem rozložila kartičky se slovesy, které se pojí s podstatným jménem ve 4. pádě a nechala žáky vždy jednu kartičku vylosovat. Pokud měli na své bingo kartičce slovo, se kterým mohli s daným slovesem vytvořit smyslnou větu a převedli podstatné jméno do správného tvaru, mohli si políčko škrtnout.
Další aktivita, kterou na zopakování učiva miluju jak já, tak děti, je únikovka. Připravte pro žáky stanoviště s úkoly, dejte jim záznamový arch a za každé správně vyluštěné stanoviště jim dejte jednu indicii. Jakmile žáci na základě indicií uhodnou tajenku, je konec hodiny. Příprava této aktivity se může zdát zdlouhavá, ale jak jsem říkala již dříve – tvořte si šablony! Vytvoření první únikovky vám zabere možná více času, ale při dalších už jen vyměníte cvičení a máte hotovo raz dva.
Scavenger hunt je také velmi oblíbená aktivita u nás ve třídě. Je to aktivita, při které žáci dostanou seznam s pojmy, ke kterým mají za úkol najít jejich dvojičky. Tutu hru můžete také krásně variovat napříč předměty. Jazykáři tímto mohou procvičit slovní zásobu, v chemii můžete žákům zadat např. různé chemické prvky a sloučeniny a nechat je hledat jejich vlastnosti, v biologii lze takovým způsobem procvičit poznávačku, v dějepise mohou žáci zase hledat, kdy se stala jaká událost... fantazii a kreativitě se meze prostě nekladou. 😊
Pokud chcete ušetřit váš čas a máte pocit, že už nevíte, co do hodiny vymyslet a jaká cvičení použít, nechte žáky, aby si pracovní list či aktivity připravili sami. Vy si pak jen jejich připravené aktivitky (i s řešením samozřejmě) vysbíráte, zkontrolujete a uděláte z nich jeden pracovní list, který si v další hodině vypracujete. Moje děti si tímto způsobem připravily na čtvrteční lekci Kahoot. A já mám vždy pocit, že je pak práce baví o to více, protože si ji sami vymyslely. Navíc pak také víc ocení vaši práci, jelikož vidí, že vymyslet pár aktivit může být občas náročné.
Další zábavná hra, která slouží dobře k opakování, je např. hádej, kdo jsi. Tuhle hru znáte určitě všichni, dejte žákům post-it lístečky a nechte je, ať svému spolužákovi vymyslí nějakou roli, pojem, který mu poté nalepí na čelo. A žáci musejí uhodnout, kdo nebo co vlastně jsou. Tahle aktivita se může na první pohled opět jevit jako vhodná pouze pro jazykáře, ale myslím si, že každý předmět má své pojmy a uhodnout, že jsem fotosyntéza, křemík, gravitace nebo třeba Kytice Karla Jaromíra Erbena, to může být pěkná výzva. Aby aktivita nebyla pro děti příliš těžká a abyste neztráceli drahocenný čas tím, že děti budou vymýšlet např. fyzikální pojmy, můžete dětem dát předem seznam pojmů, ze kterých mají vybírat nebo začněte aktivitu brainstormingem a všechny pojmy, co řeknou, zapište na tabuli. Bude poté i snazší uhodnout svou roli, když budou vědět, ze kterých pojmů mohou volit.
Tichou poštu znáte určitě také všichni. Já tuto hru ráda trošku obměňuji a s dětmi ji hrajeme tak, že jeden žák napíše na lísteček pojem a předá jej druhému žákovi. Ten musí daný pojem nakreslit a zase jej pošle dál. A takhle se střídáme ve psaní a kreslení, dokud nedojdeme k poslednímu žákovi. A jestli chcete rozvíjet i digitální kompetence a máte pocit, že žáky baví všechno, co lze dělat na telefonu, tak vám k této hře doporučuju využít aplikaci Gartic Phone.🤩
Mou další oblíbenou aktivitou do fáze reflexe, nebo obecně na shrnutí textu či nějakého tématu, je alfabox. Na tabuli napište abecedu a nechte žáky ke každému písmenku abecedy vymyslet pojem související s tématem. Na to navažte diskuzí a nechte žáky vysvětlit, proč daný pojem zapsali, co znamená a jak se k tématu váže.
Můžete nechat žáky napsat dopis spolužákovi, který na hodině chyběl. V tomto dopise popíšou, co se na dané hodině dělo a shrnou, co se probíralo. Případně je i zde můžete nechat pro chybějícího spolužáka vymyslet cvičení, aby si promeškané učivo mohl procvičit.
Zahrajte si ping pong. Nejdříve nechte žáky vymyslet 2–3 otázky na probírané téma a poté je rozdělte do dvou skupin. Žáci si budou následně "pinkat" otázky. Začne jeden žák, vybere si spolužáka z druhé skupiny a položí mu otázku. Pokud na ni odpoví správně, získá jeho skupina bod, pokud špatně, získá bod skupina, která se ptala. Žák který odpovídal teď "podává" a vybírá si žáka z první skupiny, kterému zase zadá otázku. Tímto způsobem hrejte dál, dokud nebude konec hodiny nebo do určitého počtu bodů, které si stanovíte.
Já mám letos děti, které rády malují něco tvoří, takže jsme si oblíbili aktivitu namaluj knize obálku. Nechte žáky shrnout téma hodiny tak, že namalují knize obálku. Můžete je nechat namalovat si celou knihu, nebo k tomu můžete využít mou šablonku. Je zde ale důležité žákům vysvětlit, že nejde o umělecké dílo, stačí nakreslit např. několik symbolů, které téma vystihují nebo jen schematicky.