Pozitivní klima ve třídě
Tento den se budeme věnovat pozitivnímu klimatu ve třídě. Začneme ale trochu jinak Zavřete si oči a představte si místo, kde se vám nejlépe pracuje či učí. Kde jste? Jak vypadá místo, na kterém se právě nacházíte? Co děláte pro to, abyste dosáhli úspěchu? Všechny věci, kterými se obklopujete, ať je to skvělá káva, či oblíbený playlist na Spotify, hrají roli v tom, jak pracujete nebo se učíte. Všechny jsou spojeny s prostředím, které si vyberete, abyste se co nejlépe připravili na úspěch. (Tato aktivita je také super na začátek hodiny pro aktivizaci žáků, můžete na ni navázat diskuzí a brainstormingem😊.)
Pro pedagoga platí totéž ve třídě. Vašim cílem je vytvořit pozitivní třídní prostředí, které připraví žáky na úspěch. Ale i zde existují určité výzvy. Jak můžeme pomoci žákům cítit se v bezpečí, ocenění a respektováni? Co můžeme udělat pro to, aby byly ve třídě pozitivní vztahy?
Pozitivní klima vyžaduje mnohem více než jen třídu s pozitivními plakáty na stěnách (i když to je jeden z mnoha způsobů, který lze použít). Znamená to skutečně porozumět potřebám žáků a podporovat je, jedná se o atmosféru, která je ve třídě a která podporuje emocionální pohodu, respekt a spolupráci mezi učitelem a žáky. Je založeno na vzájemné důvěře, otevřené komunikaci a podpoře všech členů třídy. Je třeba mít na paměti, že vytvoření pozitivního klimatu není něco, co jednou vytvoříte a už to tam zůstane, je potřeba jej průběžně budovat a udržovat.
Proč je to vlastně důležité? Proč se tomu v poslední době věnuje tolik pozornosti? Pozitivní klima ve třídě má klíčový vliv na učební proces a osobní rozvoj žáků. Tvorba podpůrného prostředí zvyšuje motivaci k učení, snižuje stres a vytváří prostor pro kreativitu a aktivní zapojení žáků.
Jak dosáhnout pozitivního klimatu?
1. Začněte vaši hodinu s úsměvem, i tímto malým krokem můžete nastartovat pozitivní atmosféru ve třídě.♥️
2. Budujte pozitivní vztahy.
Rozvíjením pozitivních vztahů pomůžete žákům získat pocit, že se na vás mohou obrátit s dotazy ohledně úkolů nebo když se potýkají s nějakým problémem. Mnozí z nich mohou ocenit vědomí, že mají někoho, komu mohou důvěřovat a komu se mohou svěřit. Vztah s žáky si můžete vybudovat tím, že si najdete čas na individuální interakci s nimi, vyslechnete si jejich připomínky nebo obavy a projevíte nadšení, když se s vámi přijdou podělit o své zkušenosti a příběhy.
3. Používejte pozitivní posilování.
Pozitivní posilování je skvělý způsob, jak budovat vnitřní motivaci a podporovat pracovní návyky žáků. Uznávejte, když žáci vynakládají velké úsilí, i když neprokazují stroprocentní zvládnutí učiva. Někdy se při neúspěchu učíme nejlépe, takže pochvala snahy žáků vytrvat jim může pomoci vybudovat si sílu, aby se tváří v tvář výzvě nevzdávali a uplatňovali strategie řešení problémů. Máte ve třídě žáky, kteří někdy odmítají pracovat? Pokuste se je za něco pochválit také. Pokud žáka pochválíte i za maličký úspěch, budujete si u něj důvěru a žák se cítí být viděn, tím zvýšíte pravděpodobnost, že se o pochvalu pokusí příště znova.
Nezapomínejte ale na pořekadlo "chválit, ale nepřechválit".😊
4. Využívejte kulturně relevantní obsah.
Každá třída je jedinečná svou kulturní diverzitou, kterou do ní žáci přinášejí. Každý žák má jinou životní zkušenost a kulturní zázemí, ale vzájemně by se žáci měli respektovat, ať už je jejich kulturní background jakýkoliv. Začleňte tedy do výuky různé materiály, které pozitivně zobrazují různé kultury, využívejte obrázky s lidmi různých ras a pohlaví.
5. Vytvořte příjemné fyzické prostředí.
Když jste v místnosti, kde jsou jen bílé stěny a nic víc, jak se cítíte? Pozitivní prostředí ve třídě, ve kterém se žáci mohou učit (a vy učit!), také přispívá k vytvoření skvělého klimatu ve třídě. Fyzické prostředí zahrnuje vše od způsobu uspořádání věcí až po to, co je na stěnách. Přidejte do třídy barevný nádech pomocí různých obrázků, výtvorů od žáků nebo třeba plakátů se vzkazy, které mohou žáky motivovat a podporovat jejich pozitivní chování. Je to také skvělý referenční bod, na který můžete žáky upozornit, pokud chování, které pozorujete, není v souladu s touto zásadou.
6. Podporujte spolupráci.
Podpora spolupráce nezi žáky může významně přispět k jejich většímu zapojení ve třídě. O té si ale řekneme více zítra. 🤩
7. Buďte otevření zpětné vazbě.
V průběhu školního roku učitelé obvykle poskytují mnoho zpětné vazby týkající se práce a chování žáků. Je dobré o zpětnou vazbu požádat také žáky. Získání jejich zpětné vazby o tom, jak vedete třídu, o obsahu výuky a o vašich obecných způsobech chování, vám může poskytnout náhled na to, co děláte dobře a jak se můžete zlepšit. Mnoho žáků navíc ocení, že si vážíte jejich názoru, což může posílit pozitivní klima ve třídě.
8. Buďte tu pro ně.
Jednoduchým, ale účinným prvkem při vytváření pozitivního prostředí je poskytnout žákům podporu, když ji potřebují. Někteří žáci se potýkají se studijními problémy nebo si potřebují s někým promluvit o osobní situaci, kterou řeší doma. Díky tomu žáci často ocení, že je někdo, komu mohou důvěřovat, kdo je vyslechne a v případě potřeby jim poradí.
9. Udržujte si pozitivní myšlení.
Každý, kdo pracoval jako učitel, ví, jak vyčerpávající může tato práce někdy být. Udělat si čas sám na sebe může být při nárocích, které existují ve škole i mimo ni, skutečnou výzvou. Přesto se snažte najít si čas, třeba jen pár minut, na zavedení některých technik péče o sebe jako prostředku, který vám pomůže udržet si pozitivní myšlení. Work-life balanc je opravdu důležitý, může vás připravit na to, abyste mohli čelit výzvám, které vás potkají, s hlavou vztyčenou a pozitivně naladěnou.🙏🏼