Efektivní příprava na výuku

23.12.2024

Tento den se budeme věnovat přípravě na výuku. Já osobně přípravy na výuku miluju, tvorba materiálů, vymýšlení aktivit, to je moje. Občas mě ale také zastihne nekreativní chvilka a jsem zoufalá, protože nevím, co mám s žáky dělat a raději bych vydrhla celý byt nebo uběhla maraton, než abych šla dělat přípravy.

Asi jako každý učitel, i já mám své tipy a triky, které mi pomáhají vytvářet plány hodin rychleji, pojďme se na některé strategie, které já využívám, podívat společně.

1. Začněte výuku plánovat odzadu.

Ještě před tím, než se pustíte do plánování hodiny, je klíčové si pečlivě promyslet cíle výuky. Zvažte, co chcete, aby si žáci z hodiny odnesli a jaké dovednosti nebo znalosti by měli získat. Chcete, aby se žáci naučili počítat do deseti nebo abyste společně vytvořili esej? Jakmile si ujasníte, jaký je celkový cíl, budete moci lépe plánovat konkrétní aktivity a úkoly, které vedou k jeho naplnění. Nejenže vám to urychlí plánování hodin, ale také vám to zajistí, že budete směřovat k přesným vzdělávacím potřebám svých žáků.

Já si v této fázi příprav vytvářím týdenní plány tak, že sáhnu po svém diáři a zapíšu si do něj téma každé lekce v následujícím týdnu. Tato strategie mi umožňuje efektivně připravit konkrétní plány hodin pro celý týden během jednoho odpoledne. Získaný přehled mi navíc usnadňuje sledování a organizaci výukových cílů, což mi v konečném důsledku usnadňuje také samotné vedení lekcí.

2. Vytvořte si strukturu.

Vytvoření konzistentní šablony hodin nejenže ušetří váš čas, ale také poskytne strukturu pro vaše žáky, čímž můžete zvýšit efektivitu výuky. Promyšlená organizace výuky nejenže podporuje lepší zapamatování informací, ale také umožňuje žákům aktivněji sledovat váš výstup a porozumět účelů jednotlivých činností a aktivit. Navíc to vám i žákům pomáhá udržovat si lepší přehled o průběhu hodiny.

Zavedení takové strategie do praxe může být obzvláště prospěšné, pokud máte ve třídě například autisty – já jich pár mám a za tohle mi nedávno hrozně děkovali! 🙏🏼

Já osobně nejraději učím podle metody E – U – R, tedy evokace, uvědomění a reflexe. Kromě struktury hodiny mám také strukturované pracovní listy. To mi ušetří při přípravě spoustu času, jelikož můžu vždy jen upravit text, vyměnit obrázky a mám nový materiál hotový.✨

3. Využívejte Ready to go materiály a plány lekcí.

Náš čas je cenný, takže si jej šetře a nevytvářejte znovu to, co už existuje. Využívejte bohatství zdrojů dostupných online. Webové stránky, vzdělávací platformy a učitelské komunity často poskytují předem navržené plány lekcí, pracovní listy a různé materiály. Některé stránky nabízejí tyto věci zdarma, jinde za ně musíme zaplatit pár korun, ale proč neocenit práci někoho jiného, když vám to ušetří čas a můžete se tak věnovat něčemu užitečnějšímu a potřebnějšímu? Z českých platforem to je např. Učitelnice nebo Učitele Učitelům, ze zahraničních můžu doporučit Teachers Pay Teachers nebo Discovery Education. Na prvních třech zmínených platformách najedete jak materiály zdarma, tak placené, na poslední zmíněné zase různé plány hodin zdarma. Nezapomeňte, že i u mě si můžete stáhnout nějaké materiály zdarma – najdete je zde.

A proč to nezkusit obráceně? Máte sami plno skvělých materiálů? Zkuste je na dané platformy taky nahrát, protože každá korunka navíc se hodí, mimo to tím můžete usnadnit práci někomu jinému a udělat vaším materiálem radost dalším dětem.♥️

4. Recyklujte materiály.

Vždy se snažím vést kurzy tak, aby byly co nejvíce tematicky konzistentní. Např. když nás po novém roce čekala první hodina, připravila jsem si pro své žáky text týkající se oslav a tradičního českého jídla na Silvestra. Vzhledem k tomu, že mám žáky a studenty od úrovně A0 až po C1, připravila jsem si jeden jednodušší pracovní list pro úroveň A0, který jsem následně upravila i pro vyšší jazykové úrovně. Rázem jsem tak měla za stejný čas připravené lekce do několika různých kurzů.

Využívejte své starší materiály. Tohle je bod, se kterým já sama občas trochu bojuju a snažím se ho stále naučit. Mám totiž občas tendence vytvářet na každý nový kurz nové materiály, i když struktura kurzu je stejná. Bohužel ale tolik volného času nemám, takže jsem si to už zakázala a musím říct, že jsem ráda, že jsem se naučila své materiály recyklovat! 😄

5. Ušetřete si práci pomocí umělé inteligence.

Už si ani neumím představit, že bych při přípravách na lekce nevyužívala umělou inteligenci. Překvapivě se ve svém okolí ale setkávám s tím, že tomu plno známých-učitelů odolává a jsou vůči AI skeptičtí. Nicméně, k tomu můžu dodat jen jediné: chyba!😄 Pokud jste to s AI ještě nezkusili, pusťe se do toho. Zpočátku to možná může vypadat složitě, ale po pár vyměněných zprávách s AI uvidíte, kolik času vám to může ušetřit.

6. Spolupracujte s kolegy.

Efektivním způsobem, jak urychlit plánování hodin, je spolupráce s ostatními učiteli. Spolupráce s kolegy vám může nabídnout nové pohledy a rozložení pracovního zatížení. Sdílejte si společně materiály v kabinetě, domluvte se, že připravíte nějaké téma napůl. Máte kamarády, kteří učí jiné předměty než vy? Za mě to není vůbec problém! I když učím češtinu pro cizince, často si sdílíme materiály s kamarádkami, co učí angličtinu a vzájemně si předáváme inspiraci. Dokonce i mé kamarádky bioložky mě často inspirují zajímavými biologickými texty, na kterých se dá krásně trénovat čtenářská gramotnost – holky mi pošlou text, já jim pracovní list a rázem zapojíme i mezipředmětovat. Sdílet materiály je prostě win-win situace pro obě strany. ♥️🙏🏼

7. Think Out of the Box.

Kdo říká, že musíte všechnu práci udělat sami? Zkuste přemýšlet "out of the box" a nechte své žáky, aby vám pomohli, pozvěte si do hodiny hosta (ať už nějakého významného, tak třeba žáky z vyšších ročníků), nechte je zahrát divadlo nebo vyrazte na exkurzi... Učení nemusí spočívat pouze ve tvorbě výukového plánu a jeho následném plnění, může to být cokoli, co chcete. Aby bylo plánování hodiny efektivní, nemusí být vyčerpávající a tak detailní, abyste naplánovali každý scénář. Stačí, když uvedete cíle, vytvoříte jednu aktivitu a ujasníte si s žáky kritéria, podle kterých budete jejich práci hodnotit.

8. Zpětná vazba jako nástroj ke zlepšení.

Reflexe je za mě to nejdůležitější, a to ať se jedná o reflexi žáků, tak o naši seberefelxi. Pravidelně sbírejte zpětnou vazbu od svých žáků a reflektujte nad svými hodinami. Identifikujte, co fungovalo dobře a a co byste mohli vylepšit. lze zlepšit. Využijte tyto informace k zdokonalení svých budoucích plánů hodin a zajistěte tak kontinuální zlepšování.

Na závěr bych chtěla zmínit ještě jednu věc – je důležité také počítat s flexibilitou. Často si připravíme perfektní hodinu, ale atmosféra ve třídě nám nijak nepřeje, a výsledek pak není zcela podle našich představ. Jindy zase nemáme na přípravu dostatek času, plán vymýšlíme teprve cestou do třídy a nakonec z toho vyjde nejlepší hodina za poslední měsíc.