Čtenářská gramotnost

05/10/2024

Jedná se o klíčovou dovednost, která otevírá brány nekonečného poznání a rozvoje. Schopnost efektivně rozumět, interpretovat a využívat text je neocenitelná v každodenním životě i ve vzdělávání. Je to dovednost, která nezávisí pouze na českém jazyce, ale má významný vliv na úspěch ve všech oblastech učení.

Proč je čtenářská gramotnost důležitá?

Čtenářská gramotnost neznamená pouze schopnost dekódovat písmena a slova, ale spíše schopnost aktivně chápat a interpretovat obsah textu. Je to klíč k propojení s informacemi, kritickému myšlení a schopnosti efektivně komunikovat. Nejenže podporuje akademický úspěch, ale také pomáhá formovat světonázor, zlepšuje schopnost argumentace a, jak už bylo řečeno výše, rozvíjí kritické myšlení.

Čtenářská gramotnost je komplexní dovednost, která není omezena pouze na jazykové oblasti. Její rozvoj může být prospěšný ve všech předmětech a oborech, ať už se jedná o přírodní vědy, matematiku, společenské vědy nebo umění. Můžete vytvářet aktivity k reflexi nad texty v různých kontextech, a tak podněcovat zájem žáků o učení prostřednictvím různých disciplín. Důležité je chápat čtenářskou gramotnost jako nástroj pro aktivní a hluboké učení napříč celým učebním plánem, což posiluje schopnosti žáků v různých oblastech vědomostí.

Kromě toho řada čtenářských dovedností poslouží také jako strategie, když se vaši žáci připravují na přijímací zkoušky na SŠ, maturitu nebo jiné jazykové zkoušky. Čtenářské části těchto zkoušek obvykle zahrnují dlouhé texty a různé typy otázek, jako je nalezení hlavní myšlenky a určení klíčových informací, takže své žáky na tyto úkoly určitě budete chtít připravit!

Jaké aktivity pomáhají při čtení s porozuměním?

Níže vám představím pár tipů, které ráda při práci s textem využívám já:

Aktivity před čtením

Pokud chcete rozvíjet čtenářskou gramotnost a kritické myšlení, zakomponujte do hodiny aktivity před čtením. Tyto aktivity pomůžou žákům připravit se na čtení a také jim to pomůže více porozumět textu, který se chystají číst. Vyberte citát z knihy či článku, který se chystáte žákům představit, ukažte jim nadpis nebo obrázek, který s tématem souvisí a využijte metodu volného psaní, vytvořte myšlenkovou mapu, diskutujte, jaký má citát, titulek nebo obrázek význam, udělejte brainstorming... Vytáhněte z textu klíčová slova a nechte žáky hádat souvislosti. Pokud je k dané literatuře nějaké video, také může posloužit jako velmi dobrá evokace.

Aktivity během čtení

Když se tedy seznámíte s tématem článku, pusťte se do čtení a využijte aktivity během čtení. Nejčastěji asi využívám ANO – NE otázky, které je dobré zařadit také ve fázi před čtením – nechte žáky vybrat, co si myslí, je tahle věta pravda, stane se v příběhu tohle? Příp. pokud vyučujete nějaký přírodovědný předmět a začínáte nové téma, můžete si touto aktivitou zmapovat povědomí žáků o daném učivu (jako jsem to třeba udělala já, když jsme brali v kvartě hormonální soustavu😊).

Další super aktivitka během čtení je rozstříhaný text. Tady můžete žáky také trochu rozhýbat – rozstříhaný text rozložte po třídě a nechte žáky jednotlivé části textu hledat a seřadit. Místo textu ale můžete po třídě rozložit obrázky – já to dělám tak, že obrázky očísluju podle návaznosti příběhu, žákům dám pracovní list, kde jsou odstavce přeházené a jejich úkolem je na základě obrázků text správně seřadit. Někdy jim k tomu přidám také tajenku – každý odstavec má své písmeno a pokud je seřadí správně, dostanou slovo, se kterým potom dále pracujeme a rozvíjíme příběh.

Zábavná aktivita je také gap filling. Žáci pracují ve dvojicích, oba mají stejný text, ale v každém jsou vynechané jiné informace. Navzájem se tedy musí ptát na otázky a příběh si dovysvětlit. Zde můžete využít i čtení s předvídáním. Nechte žáky přečíst svůj text, sepsat do tabulky, co si myslí, že se asi stane na vynechaných místech a následně je nechte ve dvojicích diskutovat. Můžete si k tomu stáhnout šablonu na tabulku (tabulku můžete stejně dobře využít u předchozího tipu s rozstříhaným textem).

Jako poslední aktivitu během čtení bych ráda zmínila jednu kreativní – dejte žákům pouze začátek nebo konec příběhu a nechte žáky zbytek děje vymyslet. Poté porovnejte text s originálem.

Aktivity po čtení

Jako v obou předchozích fázích čtení, i zde můžete zadat otázky na ANO – NE. Pokud tyto otázky zařadíte do všech tří fází, můžete diskutovat o tom, jak moc se trefili apod.

Já mám ráda kreativní úkoly, proto často nechávám žáky text přepsat do jiného žánru, z pohledu jiné osoby/věci. Vymýšlíme různé titulky a soutěžíme, kdo vymyslí např. ten nejvtipnější.

Již dříve zmiňovaný alfabox je skvělou aktivitou, kterou si můžete ověřit porozumění textu, také se zde žáci naučí tvořit a hledat klíčová slova. Nezapomeňte ale vždy pojmy projít a nechte žáky vysvětlit, proč daný pojem zvolili, proč je pro text klíčový.

Zahrajte si na literární kroužek (nebo mimo češtinu to nazvěte klidně badatelský kroužek) – rozdělte žáky do skupin a v rámci skupin rozdělte žákům role. Na základě své role budou žáci pracovat s textem a hledat v něm příslušné informace. Já u této aktivity používám nejčastěji tyto role:

Pro žáky bývá často náročné shrnout text jednou větou. Tady občas volím postup, že je nechám text shrnout v několika větách. Poté si své výtvory projdeme a následně shrnujeme text pomocí vět – já ráda zadávám i počet slov, kolik má věta mít, většinou začneme u 15 a pak počet snižujeme. Žáky to baví a je to pro ně výzva. A u výsledných vět se často i dost nasmějeme.

Velmi kreativní je také nechat žáky text shrnout pomocí barvy, květy, živlu, zvířete, materiálu, hudby... zde se fantazii meze nekladou, můžete si vybrat naprosto cokoli, co vás napadne.

Zkuste si text zahrát. Já často zadávám skupinám situace, do kterých mají text převtělit, aby hraní byla větší sranda a nemuseli jsme se koukat několikrát na stejnou scénku.

Zahrajte si na ilustrátory a k textu doplňte ilustrace, případně text zpracujte ve formě komiksu – zde vám můžu doporučit stránku Storyboardthat.com, kde můžete nechat žáky tvořit komiksy (zdarma můžete vytvořit komiks o třech polích, takže když chceme s žáky komiks delší, uděláme si screen, vložíme do Wordu nebo Canvy a tvoříme znova dál zdarma.😄)

Mou oblíbenou aktivitou, která nutí děti nad textem přemýšlet, je kostka. Jak ji v hodinách využít se můžete inspirovat např. v pracovním listě do první hodiny čtenářských dílen na téma literatura holokaustu.

Aktivit, které lze k práci s textem využít, je mnoho a určitě se k nim v budoucnu ještě vrátíme. Jaké jsou vaše oblíbené aktivity na rozvoj čtenářské gramotnosti? Pracujete s texty také v přírodovědných předmětech?