Co dělat, když žák odmítá pracovat?

05/10/2024

Myslím, že každý učitel se během své praxe setká alespoň s jedním žákem, který odmítne plnit zadané úkoly. Chvíle, kdy se žák uzavře do sebe, opře si hlavu o stůl nebo se začne vztekat či křičet, že úkol prostě nedokončí, mohou být mírně frustrující, zejména když učíte dobře připravenou hodinu, o které si myslíte, že půjde fakt dobře a žáky bude bavit. Vždy je ale důležité mít na paměti, že děti, které práci odmítají, nějakým způsobem sahají po pomoci a vy můžete být tím, kdo jim pomůže. A jak jim pomoci? Níže vám přináším pár tipů, které zabraly na "mé" děti.

Co rozhodně nedělat, když žák odmítne pracovat?

  1. Netrestejte.

To, že žák odmítá opakovaně pracovat, znamená, že se nejspíše potýká s nějakým vnitřním problémem, ať už sociálním, nebo emocionálním, a trest ho od úkolů ještě více odradí. Váš trest bude vypadat jako přísný, zlý a bezohledný. Vím, že nemáte v úmyslu, aby tresty takto působily, ale u mnoha žáků, včetně těch, kteří mají v minulosti trauma, tomu tak je. Tím nechci říct, že byste měli "nechat žáka projít" za jakékoli chování, místo toho můžete vyzkoušet nějaké tipy, které jsou zmíněny níže.

2. Nejednejte v důsledku frustrace nebo hněvu.

Když se začnete cítit frustrovaní kvůli chování dítěte, vzpomeňte si na tuto větu: "Nedělá mi to těžké, má to těžké." Není ostuda se zhluboka nadechnout a nechat to být. Pro nás učitele je důležité, abychom byli klidní a vyrovnaní a mohli se v každé situaci rozhodnout co nejlépe. Je v pořádku cítit se v dané situaci frustrovaně, jen na základě této frustrace nejednejte.

3. Nevyhrožujte.

Mohli byste být v pokušení říkat věci jako: "Jestli nebudeš pracovat, napíšu tvým rodičům," nebo "dokonči to, nebo...". Někdy tyto hrozby mohou žáka pouze přimět k tomu, aby si ještě více zaryl pod kůži, a později byste mohli svých slov litovat. Místo toho si dávejte pozor na to, co říkáte, a ujistěte se, že vaše následky odpovídají trestnému činu.

Jak tedy v takových situacích jednat?

1. Pokračujte ve výuce.

To, že žák nezvedne tužku, neznamená, že neposlouchá a neučí se. Pokračujte ve výuce, mluvte a zapojte i tohoto žáka, pokud se chce zapojit. Nezapomeňte, že konečným cílem je žáka vzdělávat, ne ho nutit k práci.

2. Dejte mu čas.

Když žák zpočátku odmítá pracovat, někdy stačí jen chvíli počkat. Je v pořádku, když je necháte sklopit hlavu nebo mít zkřížené ruce. Dejte jim nějaký čas a počkejte, zda se během přibližně 5 minut vzpamatují.

3. Neřešte "drobnosti".

Pokud žák zmačká papír, zlomí tužku nebo ho celý počmárá, vyvarujte se nutkání říct mu, že to nemá dělat nebo mu dávat další pokyny. Když se něco takového stane, žák je buď rozrušený, nebo se snaží upoutat pozornost. Jedním ze zásahů, který v tomto případě pomůže, je dát žákovi prostor.

4. Zamyslete se a reflektujte.

Zamyslete se nad tím, co byste mohli dělat a co by mohlo být pro žáka podnětem k odmítnutí práce. Používáte například přísný tón? Uvedli jste žáka do rozpaků tím, že jste ho těsně předtím za něco pokárali? Někdy není nic zjevné, ale vždy stojí za to to nejprve zvážit!

5. Zaměřte se na vztah.

Tento krok bývá občas ve školství náročný, ale pro mnoho dětí je vztah důležitý. Odložte na chvíli práci stranou. Strávte s žákem čas během oběda, povídejte si s ním po vyučování a opravdu ho jen poznejte. Učte je také o sobě jako o člověku. Jakmile se vybuduje vztah, mnohdy se vám i žákům bude pracovat mnohem lépe, protože budou vědět, že vám na nich záleží. Není to rychlý proces, ale je vždy důležitý a stojí za to.

6. Zvažte výzvy k učení.

Někdy žáci odmítají práci kvůli sociálním a emocionálním problémům, ale jindy to může být proto, že si myslí, že je pro ně práce příliš těžká. Někdy může pomoci i jednodušší vysvětlení, jak na úkoly.

7. Dejte jim na výběr.

Nechte žáka vybrat, které ze zadaných úloh vypracuje. Je lepší, když vyplní alespoň jednu než žádnou. Všichni musíme někde začít a možností volby má žák větší šanci, že začne plnit úkoly všechny.

8. Střídejte se s žákem v práci

V hodinách není vždy čas věnovat se žákům individuálně, ale pokud k tomu budete mít příležitost, vyzkoušejte tento jednoduchý, ale efektivní tip – pracujte s žákem a střídejte se. Například vy můžete vyplnit první úlohu a zapsat ji k žákovi na papír, do sešitu apod. Pomáhá, když při řešení problému přemýšlíte nahlas, protože tím modelujete chování, které chcete vidět. Poté nechte žáka vyplnit druhý úkol.

Důležitá je také spolupráce s rodiči a udržování psychohygieny, jelikož práce s žáky, kteří odmítají pracovat, může být velmi náročná a vyčerpávající, takže když můžete, věnujte čas sami sobě. 🙏🏼♥️